Dáte si nohu za krk? Možná jste hypermobilní.

Pružné baletky a gymnastky jsou symbolem zdravím. Ale přílišná ohebnost s sebou nese určité znevýhodnění (pokud zrovna neusilujete o dráhu sólisty Národní baletu).

Co je hypermobilita

Hypermobilita je zvýšený rozsah pohybu v kloubech (nad „normu“). Může se projevit v celém těle (tomu říkáme konstituční hypermobilita a dál vám budu psát hlavně o ní) nebo jen v některém kloubu (typicky po úraze). Hypermobilita je také přítomná v těhotenství a těsně po porodu.

Jaká je tedy příčina hypermobility?

To bohužel nikdo neví. Co ale víme je, že se objevuje častěji u žen a také je nějakým způsobem dědičná. 

Jak hypermobilitu poznat?

Na zjištění se používá celá řada testů. Celosvětově nejpoužívanější je Beightonova škála, v ČR se také hojně využívá diagnostika podle Jandy. 

Když nás hypermobilita zlobí

Mnoho hypermobilních lidí nemá žádné obtíže, a hypermobilitu využívají i ve svém povolání. Kromě výše zmíněných gymnastů a tanečníků to jsou například klavírní virtuosové – hypermobilní klouby jim umožní větší dosah na klaviatuře. 
Hypermobilní syndrom je název pro situaci, kdy způsobuje hypermobilita obtíže (bolest, vyvrknutí kloubů).

Co s tím?

Na hypermobilitu jako takovou neexistuje žádná léčba. Je zde ale celá řada opatření, která vedou k tomu, že hypermobilním syndromem trpět nebudete. 

Posilování – správně posílené svalstvo pomáhá udržovat klouby v ideální poloze a zmenšuje tím možnost vzniku obtíží. Posilovat doporučuji ze začátku individuálně pod dohledem fyzioterapeuta nebo zkušeného trenéra. Můžete posilovat s vlastní vahou nebo s pomůckami, to už je na vás.

Upravte si pracovní prostředí – správně nastavený monitor, vhodný sed, dobře vybraná židle. Konkrétní rady najdete zde na blogu nebo ve facebookové skupině.

Správné protahování – častým mýtem je, že hypermobilní lidé se nemají protahovat. Není to pravda, protahování je vhodné pro všechny – ale je nutné respektovat hranice pohybu a protažení provádět v optimálním postavení kloubů. Jak na to vám nejlépe ukáže váš fyzioterapeut. 

Hýbejte se – v práci dělejte časté přestávky. Projděte se, protáhněte se, zacvičte si. Pro hypermobilní lidi je nejhorší tzv. statická zátěž – tedy to, že sedíte nebo stojíte a nehýbete se. 

Závěrem

Zvětšený kloubní rozsah, hypermobilita, se vyskytuje častěji u žen a může s sebou nést řadu obtíží, jako je bolest nebo častější úrazy. Vhodnými opatřeními (pohyb, protahování, přestávky v práci), můžeme tyto obtíže zmírnit nebo zabránit jejich vzniku. 

Prosím, mějte na paměti, že informace uvedené v tomto článku nejsou a nemohou sloužit jako náhrada konzultace s fyzioterapeutem nebo lékařem. Článek má informativní charakter. Ve všech případech týkajících se Vašeho zdraví se poraďte se svým fyzioterapeutem nebo lékařem.